Posted in: Dieta

Jakie diety cieszą się zainteresowaniem w 2020 roku?

Jak co roku, wraz ze zbliżającym się sezonem wakacyjnym, rosnącym zainteresowaniem cieszą się wszelakiej maści diety odchudzające. Mimo panującej obecnie sytuacji pandemicznej, wielu z nas chce pozbyć się dodatkowych kilogramów, które przybyły nam podczas kwarantanny. Jakie diety zatem są szczególnie popularne w 2020 roku?

Dieta wegetariańska i wegańska

Ostatnio coraz więcej mówi się zarówno o negatywnym wpływie spożywania produktów odzwierzęcych, a w szczególności czerwonego mięsa, zarówno na nasze zdrowie, jak i na planetę. W związku z tym coraz więcej osób przechodzi na diety, zakładające ograniczanie spożycia tego typu produktów. Przy czym dieta wegetariańska zakłada jedynie wykluczenie jedzenia mięsa, natomiast dieta wegańska opiera się wyłącznie na produktach roślinnych, nie uznając ani nabiału, ani jaj. Czy diety te sprzyjają zrzucaniu zbędnych kilogramów? Z pewnością. Ograniczając bowiem spożycie mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jaj jaja czy sery, ograniczamy także spożycie tłuszczów, a co za tym idzie, ilość energii jaką dostarczamy organizmowi. Ponadto, produkty roślinne, na których opierają się te systemy żywienia, są bogate w błonnik, który na dłużej zapewnia nam sytość i chroni przed uczuciem głodu. 

Intermittent Fasting, czyli okresowy post

Jest to nie tyle dieta, co raczej sposób żywienia. Nie zakłada on bowiem spożywania w większej ilości lub wykluczania jakiejś grupy produktów. Głównym założeniem tego systemu jest podział doby na dwa okresy – okres spożywania pokarmu i okres postu. Najczęściej stosowania proporcja to 8:16, czyli 8 godzin jedzenia, 16 godzin postu. Podczas tych 8 godzin, musimy dostarczyć swojemu organizmowi całą dzienną pulę kalorii, rozłożoną racjonalnie na 3 lub nawet 4 posiłki. Czy ten system jest skuteczny, skoro nie nakazuje nam wykluczyć żadnych produktów? Jak to często bywa, odpowiedź brzmi – to zależy. Nie dla każdego będzie to korzystny sposób żywienia, ponieważ wiele osób nie będzie w stanie zapanować nad porannym lub wieczornym głodem, który będzie się pojawiał. Ponadto, decydując się na ten sposób żywienia, warto być świadomym, że niesie on za sobą także ryzyko zaburzeń, takich jak zaburzenia odżywiania, czy też w przypadku kobiet – ryzyko zaburzeń menstruacyjnych, spowodowanych niedostateczną ilością energii w kontekście czasowym. Jeżeli jednak ograniczenie spożywania pokarmów z rana lub wieczorem nie stanowi dla nas problemu, bardzo możliwe, że jest to odpowiedni system, ponieważ będzie sprzyjał wykreowaniu deficytu kalorycznego, który jest podstawą dla gubienia zbędnych kilogramów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *